شکل زیر مربوط به یک بی متال میباشد که همراه با تیغههای باز کنتاکتور به صورت تک فاز قرار گرفته است. وظیفهی بیمتال حفاظت مصرف کننده در برابر اضافه بار است. وقتی جریانی بیش از جریان نامی (قابل تحمل) مصرف کننده به بی متال میرسد، بی متال تیغههای خود را باز میکند و مدار قطع میشود. برای قرار دادن بی متال در مدار باید به این صورت عمل کنید که: سیم نول را به صورت مستقیم به یک سر بوبین کنتاکتور برسانید. حالا سیم فاز را وارد شاستی کرده و از سر دیگر شاستی به بوبین کنتاکتور وصل کنید. یک انشعاب از سیم فاز بگیرید و آن را مستقیماً به سر یکی از کنتاکتهای باز کنتاکتور وصل کنید. حالا از ته کنتاکت باز، به بی متال برسانید. در مرحلهی بعد باید سیم نول را به سر کنتاکت باز دیگری از کنتاکتور برسانید و از ته همان کنتاکت به بی متال وصل کنید. در مرحلهی پایانی باید بوبین را به موتور اتصال دهید.
![]() |
تصویر 1- سیم کشی بی متال |
شکل زیر مربوط به یک بی متال میباشد که به معرفی بخشهای مختلف آن میپردازیم. دکمهی قرمز برای زمانی است که میخواهید بی متال را به حالت اولیه برگردانید. دکمهی آبی تعیین میکند که راهاندازی مجدد رله اتوماتیک انجام شود یا دستی انجام شود. دکمهی بنفش پیچ تنظیم جریان رله میباشد (رله در چه جریانی عمل کند). پیچهای 96 و 95 ترمینالهای بسته، پیچهای 97 و 98 ترمینالهای باز مدار فرمان و پیچهای پایینی مخصوص اتصال به موتور میباشند. تیغههای پشتی رله نیز، تیغههای اتصال به کنتاکتور میباشند.
![]() |
تصویر 2- تصویر بی متال |
دیدگاه خود را بیان بفرمائید❤
سلام،وقت بخیر ایا بیمتال چه قدیم چه جدیداش به همین صورت عمل میکنند؟؟